Through the eyes of a stranger

Het viel hem tegen… Eindhoven. De grootte ervan dan. Stratumseind was die middag weliswaar overvol en werd met ‘t glas gezelliger, maar hij had de stad grootser voorgesteld. Indrukwekkender. Arroganter misschien. Vergeleken met Glasgow leek dit een ‘village’, een dorp. Ook een vergelijking met zijn eerdere reizen naar Lissabon, Valencia en Istanbul, nee zelfs een vergelijking met Amsterdam kon Eindhoven niet doorstaan.

Die middag was hij met de trein aangekomen in Eindhoven en meteen vanaf het Stationsplein via de Markt naar het Stratumseind getrokken. De aaneengesloten ketting van cafés en bars vond hij grandioos, uniek, maar hij had zich meer voorgesteld van de stad. Uiteráárd had hij zich meer voorgesteld van de stad! Voor voetbalfans is Eindhoven een grote ‘Naam’. Geassocieerd met een voetbalgrootmacht. Begrijpelijk geen Madrid, London of Milaan, maar het kan zich, in de de ogen van ‘n voetbalfan, meten met de grotere clubs van Europa. Voor voetbalsupporters zijn de naam en de uitstraling van Eindhoven vele malen groter dan de werkelijkheid. Voetbalhoofdstad van Nederland, een prijzenkast gevuld met Europacups en Kampioens-schalen, ieder seizoen actief op Europees niveau. Dat het zó klein was had hij niet verwacht. Het bleek de kléinste stad die ooit een Champions League won (191.000 inwoners in 1988) . Op de voet gevolgd door Porto en Nottingham (CL Finals). Geweldig toch !? Daar mag moet je trots op zijn. Eindhoven – groot in imago, klein in afmeting.

Veel first-time bezoekers zijn verbaasd door de geringe afmetingen van Eindhoven. Zeker zij die afkomen op de imago-bepalers van de stad. Een wereldwijd imago, niet alleen bepaald door PSV. Trok voorheen hard-rockend Europa naar Welschap (118.000 bezoekers voor Dynamo Open Air in een stad van destijds nog geen 200.000 inwoners), nu wordt de faam van Eindhoven mondiaal gemaakt door de Design Academy. Door de New York Times beschreven als ”without question, currently the best design academy in the world” en “Europe’s most dynamic design school for more than a decade” (NY Times 2003) , (NY Times 2010). Eindhoven: groot in imago, klein in afmeting.

Kom je echter niet voor één van deze imago-bepalende zaken, dan heb je in Eindhoven niets te zoeken. Helemaal niks in Eindhoven. Altháns zo wordt de stad beschreven in de reisbranche, áls er überhaupt al woorden aan besteed worden. De zichzelf benoemde toonaangevende reisgids Lonely Planet benoemt Eindhoven slechts zeer kort in zijn “Netherlands”-editie ”… this huge industrial town which is just not a pleasant place….. If you múst visit Eindhoven, the VVV can provide information”. Welgeteld wordt er slechts een halve kolom gewijd aan de vijfde stad van Nederland, …. in een gids van 336 bladzijden. Van die halve kolom gaat bovendien het grootste gedeelte over hoe er weg te komen; met de trein of het vliegtuig.
Zoals ook op Tripadvisor. Een internet-site met als tagline “Eerst de waarheid, dan op reis”: “Eindhoven is by far the dullest, most boring place in Nederland. You can catch a shuttle bus to Amsterdam that leaves from Eindhoven Airport”. De waarheid? Het laatste gedeelte in ieder geval wel.

Natuurlijk behoef ik hier geen pleidooi te houden voor Eindhoven als toeristische trekpleister. Zelfs ik begrijp dat de gemiddelde toerist zich liever laat fotograferen op de Amsterdamse grachten dan op het bruggetje bij Stratumseind. Dat het Anne Frank Huis, met of zonder boom, meer aanspreekt dan het eerste Philips fabriekje en dat de Wallen spannender zijn dan het nieuw gebouwde Baekelandplein aan de Edisonstraat. Dat een hoer meer aanspreekt dan een gloeilamp. Duidelijk: geen architectuur uit de Gouden Eeuw… mooier kunnen we ‘t niet maken.
Maar onbekend maakt onbemind. Is ‘t juist niet de charme van het reizen om de niet-toeristische plekken te bezoeken? Off The Beaten Track noemt de reiziger dat. Natuurlijk wil je New York zien als je in de US bent, maar is Pittsburgh met zijn staalindustrie niet veel Amerikaanser? Is Birmingham niet meer authentiek Brits dan London? Eindhoven is Off The Beaten Track. Weg van de molens en tulpenvelden en weg van alles wat grachten omhelst. Een keer iets ánders dan Amster-, Volen, Monniken, Zaan of welk -Dam dan ook.

Een interessanter beeld geeft de “Fans’ Guide to Holland & Belgium” zoals die in 2000 werd uitgegeven door de Engelse Football Association voor de bezoekers van Euro2000, het EK Voetbal. Dit kleine gidsje kijkt net iets verder dan de gemiddelde reisgids. Althans, het kijkt er op een afwijkende manier naar: “Standing in Eindhoven city centre can feel like being plonked on the set of the Truman Show. Holland’s fifth largest city has an air-brushed, unreal atmosphere. But beneath the surface, visitors will discover a thriving metropolis desperate to prove life doesn’t revolve entirely around electronics giant Philips. Even if the toaster and razor people employ a fifth of the 200,000 inhabitants, own the football-club and plaster their logo on just about everything” De gids vervolgt “… in which case Stratumseind, 300 metres of almost uninterrupted boozers, is your best bet. Just one word of warning. As a rule, the bars get worse the further you go.. You’ll reach the Thunder Roadhouse and realize you should have turned back two minutes earlier, unless you’re Stuart Pearce

“Beneath the surface” daar draait het volgens mij om. Eindhoven moet je beleven. Iets verder kijken dan hetgeen je op het eerste gezicht ziet. Je niet laten leiden door het gebrek aan zeventiende-eeuwse panden, grachten, klederdracht en molens. Kijken naar het alledaagse. Meedraaien. Zijn.

Ben je dan die verdwaalde toerist waarover ik reeds eerder blogde, dan kan Eindhoven onverwacht interessant uit de hoek komen. Nightlife – Underneath the surface. “…Pretty awesome for a place of its size and general world influence. Definitely an off the beaten track place to check out (tripwolf)”

Ergens, tot mijn eigen grote verbazing, vond ik ooit een Lonely Planet van Stratum. Prachtidee, maar wellicht moeten we dit niet willen. Laat Eindhoven maar underneath the surface. Belééf het maar gewoon.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Through the eyes of a stranger

  1. Sunny Side Up says:

    Weer een skon stukske!!

    Eindhoven mooi? Nee, helaas. (maar ook dat wordt langzaam maar zeker beter)
    Eindhoven saai? Ook nee, gelukkig.

    Weliswaar is Thunder Roadhouse in 2008 gesloten (overigens ooit nog eens verkozen tot beste café van Nederland), maar niet getreurd, Eindhoven leeft en blijft zichzelf vernieuwen.
    Serious Request, Bierprofessor op het Stratumseind, super chinees restaurant Jiu.nu, GLOW-festival en StrijpS (waar zelfs het dak gebruikt gaat worden; kunstkok André Amaro gaat daar een stadsboerderij beginnen! compleet met kippen, varkens, koeien etc)

    Allemaal mooie belééf-het-nissen ;-)

  2. Easterwood says:

    Wederom een geweldige blog Southern Omelet.
    Ik woon nu sinds 2006 niet meer in Eindhoven, maar kom er op door de weekse dagen elke keer weer erg dicht bij. Vanuit onze grote grijze toren kijk ik elke werkdag uit op een geweldige skyline en beleef dan innerlijk alle mooie momenten die ik in Eindhoven meegemaakt heb en meemaak als ik weer voor een partijtje voetbal in Eindhoven kom of met mijn maten een Bafje achterover ga tikken in onze stad. Laat die Lonely Planet van Stratum maar op de planken staan en kom de stad maar beleven. Eindhoven is meer dan alleen de bakstenen die er op elkaar staan, de stad wordt gemaakt door de gebouwen EN de mensen die er wonen. En als je dat meeneemt in de beoordeling scoort Eindhoven (misschien onverwacht) hoog.

  3. Mike says:

    Eindhoven moet je beleven inderdaad. Je gaat niet naar Eindhoven voor het mooie, historische en architectonisch verantwoorde centrum met pittoreske straatjes en lommerrijke lanen. Het gaat om de beleving, de Eindhoven-Experience zeg maar. Dat weten bijvoorbeeld ook die Engelsen uit Leeds en Londen die even voor een dagje Eindhovens carnaval overkwamen. En dat weten ook die duizenden hardloopfanaten die jaarlijks aan de marathon meedoen en zich, opgezweept door het publiek, in een Alpe d’Huez achtige sfeer via onder andere het Stratumseind naar de finish op het Stadhuisplein laten schreeuwen. De marathon van Eindhoven staat niet voor niks bekend als de gezelligste marathon van Nederland!

  4. Bram says:

    Thunder Roadhouse – jámmer dat die weg is! Goeie blog verder en uhm… hoeren zíjn toch ook leuker dan gloeilampen?

Laat een reactie achter bij Sunny Side Up Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>